Rejestracja środków ochrony roślin - informacje wstępne
przez Andrzej Joniec
Środki ochrony roślin są nieodzownym elementem produkcji rolniczej usprawniającym prace w gospodarstwie i umożliwiającym uzyskanie wysokich plonów o odpowiedniej jakości. Zanim jednak użytkownik będzie miał możliwość korzystania w swoim gospodarstwie z chemicznych metod ochrony roślin, środki te muszą przejść proces rejestracji, gwarantujący bezpieczeństwo i skuteczność stosowania. Ogólne zmiany związane z procesem rejestracji środków na terenie UE przedstawione zostały w poprzednim artykule. Bardzo złożony i długotrwały proces dopuszczenia do użycia wiąże się z przedłożeniem odpowiedniej dokumentacji, w Polsce do Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi (MRiRW), potwierdzającej brak negatywnego oddziaływania preparatu chemicznego w stosunku do rośliny uprawnej i człowieka.
Rejestracja środka ochrony roślin poprzedzona jest weryfikacją niezbędnych informacji i badań odnoszących się do następujących kryteriów:
- Właściwości fizyczne, chemiczne i techniczne środka ochrony roślin – prezentowane dane na temat środka ochrony roślin zawierają m.in. informacje na temat proponowanego zastosowania, wyglądu środka, zapachu, rozpuszczalności, gęstości, szczegółowego składu, itp.
- Badania toksykologiczne i metaboliczne środka – przedstawiane są wyniki badań krótko- i długotrwałego wpływu środka ochrony roślin na człowieka i zwierzęta, procesów zachodzących przy kontakcie i spożyciu, związanych z wchłanianiem, przemieszczaniem się w organizmie, neutralizacją i wydalaniem
- Badania pozostałości środka ochrony roślin – prezentowane są wyniki badań potwierdzające brak przekroczeń pozostałości środka ochrony roślin w traktowanym materiale roślinnym
- Badania środowiskowe i ekotoksykologiczne – zawierają wyniki z badań zachowania substancji aktywnej w środowisku – glebie, wodzie, powietrzu, w tym także wpływ na ptaki, pszczoły, organizmy wodne i wszystkie organizmy niezwalczane
- Badania skuteczności – potwierdzają skuteczność działania środka w odniesieniu do zwalczanych agrofagów, w tym również bezpieczeństwo stosowania w stosunku do rośliny uprawnej
Wszystkie wymagane informacje i badania przedstawiane są w ujednoliconym dokumencie skrótowo oznaczanym jako dRR - draft Registration Report, składającym się z 3 sekcji:
Część A – Zarządzanie ryzykiem (risk management)
Część B – Ocena danych i ryzyka (data evaluation and risk assessment)
Część C – Informacje poufne (confidential information)
Tak przygotowana aplikacja zawierająca niezbędne informacje i wyniki badań stanowi dokument przedkładany w MRiRW (w Polsce) w celu rejestracji nowego środka, odnowienia rejestracji lub wprowadzenia zmian w aktualnym zezwoleniu. Jeśli jest to rejestracja strefowa (jak we wcześniejszym artykule), dokumentacja przedkładana jest do kraju członkowskiego określanego jako zRMS - zonal Rapporteur Member State, który jest krajem oceniającym wniosek i wydającym zezwolenie na rejestrację we współpracy z pozostałymi krajami leżącymi w danej strefie rejestracyjnej.